Granolabar Granola bar
En granola bar kan laves på tonsvis af måder, men lige præcis denne, er altså en anelse mere smagfuld, pæn og ekstravagant. Den tager ikke mange minutter at lave, og så kan man lave en stor portion og fryse ned. På den måde er der hurtig og nem morgenmad, som er perfekt til at spise på farten.

Inspiration til sund morgenmad: Den bedste chiabudding og Sund quinoamÿsli med havre

Bar med granola Snackbar med granola

Opskrift på granola bar med skyr

Granola bar

Ingredienser

  • 75 g havregryn (finvalset)
  • 10 saftige og mellemstore dadler
  • 1 spsk. kokosolie (mandelsmør, peanutbutter osv. kan også bruges)
  • 1/4 tsk. salt
  • 2 spsk. skyr eller yoghurt
  • 50 g bær (frosne eller friske)
  • evt. 1 spsk. chiafrø, finthakkede nødder, kerner eller andet

Sådan gør du

  • Kog bær i en gryde ved middelvarme til bærerne er tøede og let udkogte
  • Tag stenene ud af dadlerne og blend dem sammen med kokosolie i en minihakker, blender eller foodprocessor til det bliver en ensartet, cremet masse
  • Tilsæt havregryn og salt og blend yderligere
  • Fordel granolamassen i et lille fad eller bageform, der kan tåle at komme i fryseren. Tryk granolamassen godt ned i formen, så den hænger godt sammen. Brug evt. bagsiden af en spiseske
  • Fordel yoghurten udover granolamassen og top til sidst med bærkompotten og chiafrø
  • Opbevar granolabar massen i fryseren i ca. 3 timer til massen er frossen
  • Skær barerne ud i ønsket størrelser og opbevar dem i fryseren indtil de skal spises. Tag dem gerne ud 10min inden de skal spises

Hjemmelavet snackbar med granola

Jeg tror de fleste af os, ikke har alverdens tid til at lave morgenmad, og derfor er det pragtfuld at kunne spise noget, som kan forberedes i forvejen. Jeg laver ofte denne slags granola bar, som jeg opbevarer i køleskabet sådan, at jeg hurtigt og nemt kan tage en med på vej til arbejde. På nuværende tidspunkt er jeg på barsel, men derfor synes jeg nu at granolabaren i den grad stadig har sin ret. Min tredje guldklump er heldigvis glad og mild det meste af tiden, men derfor er det nu rart at kunne spise sin morgenmad med den ene hånd imens man leger med den anden.

Havrebar med granola Granola og skyr

Sund granolabar med havregryn

Hovedbestanddelen i min opskrift på granola bar er havregryn, og det er der en helt særlig årsag til. Havregryn er utrolig næringsrigt og indeholder en god portion kostfibre. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man spiser mindst 75g fuldkorn om dagen, og her er havregryn en virkelig god kilde. I forhold til mælkeprodukter så kan man bruge skyr, yoghurt eller plantebaseret yoghurt. Det hele smager skønt i sin granola bar. Man skal dog være opmærksom på, at produktet har en vis tykkelse, så granolabaren kan være så kompakt som muligt og ikke flyde ud.

På toppen har jeg drysset med chiafrø. Egentlig er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan toppe sin snackbar med. Finthakkede nødder, kerner, frø osv. Ligeledes kan man også sagtens tilsætte kerner og frø til sin granola bund og på den måde variere smag og nærings indhold.

Følg mig rundt

This error message is only visible to WordPress admins

Error: The account for mariavestergaard.dk needs to be reconnected.
Due to recent Instagram platform changes this Instagram account needs to be reconnected in order to continue updating. Reconnect on plugin Settings page