Opskriften på hjemmelavet müsli er sponsoreret af Finax
Hjemmelavet müsli  Hjemmelavet müsli med havregryn
Hjemmelavet müsli er et must i mit køkkenskab. Jeg har faktisk altid en hjemmelavet mÿsli stående, af den ene eller den anden slags. Den er dog stort set altid honningristet og så bestående af en masse havregryn, nødder og kerner. Min müsli toppede jeg denne gang oven på den aller lækreste jordbær smoothie!

Inspiration til andet knas på skyr og yoghurt: Den bedste banangranola og Hjemmelavet granola med dadler

Honningristet hjemmelavet müsli

Honningristet hjemmelavet müsli  Müsli hjemmelavet

Opskrift på hjemmelavet müsli

Normalt når jeg laver hjemmelavet müsli, så er det altid grovvalsede havregryn, der er hovedbestanddelen, men i og med, at yndlings Finax netop har lanceret noget helt nyt glutenfri havregryn, som altså er fin valsede, så måtte jeg simpelthen prøve, at lave müslien med dette. Og det blev i den grad godt.

Jeg prøvede af flere omgange, og hemmeligheden blev helt sikkert, at der skal blandes honning i müsliblandingen, for at det bliver rigtig godt. Eventuelt kan man, blande en en anelse ekstra honning i til sidst, når müslien allerede er blevet bagt på panden. Så samler det sig nemlig i de lækreste små crunchy müsli stykker. Nøj, hvor smagte den hjemmelavet müsli bare dejligt. Derudover skal man blot grofthakke nødderne og udelukkende bruge frø og kerner, der er lidt større i størrelsen. Jeg valgte en god håndfuld nødder bestående af valnødder, hasselnødder og mandler og derudover solsikkekerner og græskarkerner fra Finax, der passede perfekt sammen med den glutenfrie havregryn.

Opskrift hjemmelavet mÿsli  Müsli

Glutenfri hjemmelavet müsli i samarbejde med Finax

Jeg sagde med det samme “JA TAK” til af afprøve det nye økologiske og glutenfri havregryn fra Finax. Jeg selv er hverken allergisk eller intolerant overfor gluten, men ind i mellem er der nogle af jer, kære læsere, der eftersøger flere glutenfri opskrifter. Så når muligheden bød sig, så greb jeg den med det samme.

Den økologiske og glutenfri havregryn fra Finax er et rigtig godt valg, at spise til morgenmad. Ligesom alt andet havregryn, så er grynene 100% fuldkorn, hvilket sundhedsstyrelsen anbefaler, at man skal spise 75g af om dagen. Netop fuldkorn er noget af det jeg prioriterer aller højest, at min familie får nok af. Det giver nemlig en god mæthedsfølelse, og forebygger utrolig mange sygdomme som f.eks. diabetes, hjertekarsygdomme og visse kræftformer.

Der er derfor al god grund til at spise havregryn og ikke mindst hjemmelavet müsli!

Hjemmelavet müsli med havregryn og kerner
 
Forfatter:
 
Ingredienser
  • 200g finvalsede havregryn
  • 50g blandet nødder (jeg brugte valnødder, hasselnøder og mandler)
  • 50g solsikkekerner
  • 50g græskarkerner
  • 50g flydende honning eller sirup
  • en halv tsk. Salt
  • evt. en spsk. smør eller kokosolie til stegning
Fremgangsmåde
  1. Hak nødder og bland alle de tørre ingredienser sammen
  2. Hæld honningen i mÿsli blandingen og rør det rundt
  3. Hæld mÿslien ud i en pande med smør eller kokosolie og lad det stege på lav varme til det er gyldent
  4. TIP: Mÿsli kan også bages på en bageplade beklædt med bagepapir ved 180 graders varme i ca. 15min. I dette tilfælde behøves fedtstof ikke.