Løbeunderlag

En måde at variere sit løb på er, at løbe på forskelligt underlag. Man kan her skelne imellem et hårdt- og et blødt underlag. Et hårdt underlag er hård grussti, asfalt og beton.  Et bløde underlag er sand, græs, skovbund og løbebane. De forskellige underlag giver forskellig modstand når du sætter af, og giver forskellige stød når du lander. Det kan derfor være en god idé at variere hvilket underlag man løber på, så kroppen ikke udsættes for det samme hele tiden.

Det bløde løbeunderlag

I det bløde underlag skal der bruges flere kræfter, da kroppen synker mere ned i underlagt og derved skal bruge mere energi på at komme op og fremad. Desuden er de bløde underlag sjældent helt jævne, og det er med til at styrke de små muskler i ankler og knæ, når de skal stabilisere kroppen. Derfor er det også vigtigt at man bløde underlag er lidt mere opmærksom, så man undgår at vrikke om eller få skader på grund af fald.

Det hårde løbeunderlag

Hårde underlag er mere monotone og man bruges meget de samme muskler, da der ikke er noget variation i underlaget eller terrænet. På hårde underlag bliver kroppen udsat for mere/ højere stød og belastning, da underlaget ikke giver efter når man træder ned. Hvorimod de bløde underlag er mere skånsomme. Det samme gør sig gældende med løbebånd. Derfor vil det være en god idé at veksle mellem at løbe på hårde og bløde underlag. Har du mulighed for det, så varier gerne underlag under hver enkelt løbetur.

Del på print

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *