Forskellige løbeformer

Løbeunderlag

Løb er godt og sundt for kroppen. Der findes forskellige former for løb og derved forskellige former at løbetræne på, som alle bidrager og påvirker forskelligt til kroppens muskler, knogler, led, sener og kredsløbet.  Det er en god idé at variere sin træning, så man ikke bruger de samme muskler hele tiden. Det er effektfuldt at veksle imellem forskellige former for løb for at få trænet kroppens andre bestanddele og at presse kredsløbet på forskellige måder. Hvis man er vant til at løbe langt, kan det være en god idé at implementere intervaltræning og omvendt. Derudover så kan det, for nogen, gøre løb mere spændende, når løbepassene ikke altid er det samme, men at der sker lidt afveksling fra tid til anden. Det er dog vigtigt, at man har opbygget en vis grundform før at man begiver sig ud i intervaltræning, da det ellers vil øge risikoen for løbeskader.

De overordnede former af løb

De to mest almindelige typer løb og som de fleste kender til er distance- og intervalløb. Men der findes mange andre forskellige typer af løb, som du kan variere din træning med. Herunder vil der være en række forskellige typer af løb, og hvad de gør godt for. Der vil også være et afsnit omkring forskellige former af underlag man kan løbe på, da underlaget også har betydning for løbeturen.

Distanceløb

Indenfor atletik skelnes der imellem mellem- og langdistanceløb. Mellemdistanceløb kategoriseres som løb der er længere end sprint (som typisk ligger på 100-400 meter), men er under 3000 meter. Langdistanceløb kategoriseres som løb der er over 3000 meter.

Begge typer løb er i et langsommere tempo end sprint og vil strække sig over en længere tidsperiode. Man træner i dette tilfælde sin udholdenhed og det man kalder det aerobe energisystem. Det vil sige, at man forbrænder energi og bruger ilt i energiomsætningen. Dette er modsat sprint, hvor kroppen arbejder eksplosivt.

Interval

Intervaltræning betyder, at man under sin løbetur veksler imellem hvilket tempo man løber i. Intervaltræning kan både foregå over kortere eller længere distancen, det kommer an på hvordan man tilrettelægger sin træning og i hvor god form man er. Fordelen ved interval løb er variationen, muskelopbygning og at man kan arbejde med en høj intensitet, hvor man presser kroppen, fordi der kommer en pause eller interval med lav intensitet.

Hvis man gerne vil træne op til at kunne løbe både hurtigt og langt, er det en god idé også at træne intervalløb, og ikke kun at træne ved at løbe lange distancer. Intervalløb er nemlig med til at øge iltoptagelsen, og transportere ilten rundt i kroppen, når kredsløbet bliver sat under pres, som intervalløb gør. Det beyder, at du får en bedre kondition, og derved kan du også præstere bedre, da kroppen bliver bedre til at udnytte den mængde ilt, der kommer ind.

Sprint

Sprint er indenfor atletik mellem 100-400 meter. Man kan løbe sprint på forskellige måder. Den ene måde er, at man skal løbe en bestemt distancen på så kort tid som muligt. En anden måde er, hvor man tager udgangspunkt i et tidsinterval i stedet for distance. Det kan være at man skal sprinte i 20 sekunder, og så ser man, hvor langt man kommer. Sprint er med til at træne ens eksplosivt, da man skal nå så hurtigt op i fart som muligt, og her kommer ens lår- og ballemuskler i særdeleshed på arbejde.

Del på print

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *