Avokadomad  Avokado mad
Jeg ved det efterhånden er en gammel problematik, og flere af jer læsere er nok ret trætte af, at høre denne gamle sang blive sunget om og om igen. Men jeg har altså brug for at sige lidt om den sag. Lige nu. Alligevel.

Det handler om regler, love og heksejagt.

Som flere af jer nok har bemærket, så har der siden den nye markedsføringslov i sommeren 2017, virkelig været sat fokus på bloggere og deres måde at føre reklame på blogs og sociale medier. Og lad os lige slå fast med det samme, at dette virkelig er godt, og kun med til, at højne professionalismen i et ellers meget tvivlende erhverv. Hvad der dog ikke er hverken godt, professionelt eller retfærdigt er, når de samme regler ikke gælder for alle. For det er simpelthen som om, at der er visse “erhverv” inden for samme branche, der let og elegant kan gå uden om reglerne.

Jeg husker selv tilbage i 2016, hvor jeg var forholdsvis ny i gamet. Jeg var så heldig, troede jeg, at modtage et par virkelig lækre læder støvler fra firmaet dem selv, som jeg troligt viste frem på mine kanaler med ordene “sponsoreret”. At jeg senere hen fandt ud af, at at jeg skulle svare SKAT af støvlernes værdi, og det derfor var en virkelig dårlig forretning for mig, er en anden sag, men jeg opdagede også til min store skuffelse, at en kendt sangerinde viste de samme par støvler frem på sine medier i præcis samme uge, som jeg selv havde aftalt med det pågældende “støvle firma”, at promovere dem. Tilfælde? Forskellen var bare, at selvom den “kendte sangerinde” havde mange tusinde flere følgere end jeg selv, ikke skrev “sponsoreret” ved sine billeder. Men så igen. Hun havde nok købt støvlerne selv.

Den nye markedsførings lov

Der er gået et par år siden støvle-hændelsen, og opmærksomheden omkring bloggere og skjult reklame er stadig brændende varm. Jeg har ihvertfald medvirket i så mange interviews omkring bloggere og skjult reklame de sidste par måneder, at jeg tænker, at professorerne fra CBS efterhånden må være en lille smule trætte af, at høre om os bloggere og hvordan vi angiver reklame på vores kanaler.

Min generelle opfattelse er også, at jer læsere virkelig er blevet opmærksomme omkring “reglerne”. Jeg har ihvertfald set flere gange, at en læser har smidt en løftet pege finger efter en blogger, hvis der er trådt ved siden af på de sociale medier, og ikke angivet “reklame” godt eller korrekt nok. Det er helt fint med mig, og det er også fint, at forbrugerombudsmanden (som i øvrig er en kvinde), bruger tid og kræfter på, at gøre op med skjult reklame blandt bloggere.

men.. kunne vi ikke godt blive enige om, at det burde være de samme regler der gælder, om man kalder sig blogger og skriver om mørbradgryde og spædbørns kolik, eller om man er sangerinde og synger “kun for mig”. At selvom man synger og ikke blogger, så skriver man reklame ved hvert eneste billede på instagram, som har en kommerciel hensigt, og at ordet “ad” i øvrigt slet ikke er dækkende nok. “Ad” som i “advertising” der betyder “reklame” på engelsk og altså ikke “AD”, som noget der er ulækkert. Hvad min 12-årige lillesøster først troede – hende som elsker at synge med på “kun for mig”.

Retfærdighed

Kan vi ikke godt snart droppe denne heksejagt mod bloggere eller ihvertfald blive enige om, at samme regler da burde gælder for alle der “lever af” de sociale medier; At vi angiver ordet “reklame” om vi så har modtaget en enkelt eller titusinder klejner for at lægge et billede op med en kommerciel hensigt.

No images found!
Try some other hashtag or username