Chiagrød

Chiagrød

Chiagrød er en cremet og blød grød, som tilberedes overnatten, og derudover kræver meget lidt forberedelse aftenen før. Chiagrøden spises kold og kan toppes med alverdens lækkerier som friske bær, nødder, chokolade mm.

Inspiration til grød opskrifter: Havregrød og Bagt grød

Opskrift på chiagrød

Chiagrød

Chiagrød

Udskriv Pin
Forb. tid: 8 timer
Tilb. tid: 5 minutter
Antal: 1 person

Ingredienser

  • 2 spsk. chiafrø
  • 2 dl mælk
  • evt. 1/2 tsk. vanilje eller vaniljesukker
  • evt. honning, sirup eller andet andet søde med

Sådan gør du

  • Bland chiafrø med mælk og stil det i køleskabet i ca. 8 timer. Hvis det er muligt, så bland det lidt rundt undervejs, eller ihvertfald et par minutter inden det skal spises, så konsistensen bliver ensartet

Grød med chiafrø

Hjemmelavet chia grød

Chiagrød med vanilje, bær og nødder er virkelig en perfekt start på dagen, og en utrolig smagfuld morgenmad. Jeg kan måske være en smule konservativ, når det kommer til mad, og især når hele sundhedsdebatten samtidig kommer i snak. Jeg spiser hellere græsk yoghurt end skyr, smør end peanutbutter, og indtil nu også havregrød frem for chiagrød. Jeg er dog vendt fuldstændig på en tallerken. Ihvertfald når det kommer til de små chiafrø, som jeg nemlig har opdaget, smager ufattelig godt. Og som en kold sommergrød, med friske og søde sommerbær på toppen, redder chiagrød enhver morgen. Ikke kun fordi grøden smager så dejligt, men også fordi det er så nemt at stille i køleskabet aftenen før og stå op til næste morgen.

Inspiration til morgenmads opskrifter: Omelet og Blødkogt æg

Chia grød

Grød med chiafrø

Jeg kan ikke vente med, at komme igang med at eksperimentere endnu mere med denne lille frø og dens ufattelige sugeevne. Denne grød med chiafrø er derfor også af gode grunde en hel enkelt og traditionel grød uden de store overraskelser, men absolut ikke kedelig i smagen. Hvis man har lyst til at tilføre flere smage til sin grød, så kan man med fordel blande f.eks. banan eller bær direkte i grøden, eller måske bruge et andet mejeriprogram end mælk. Mulighederne er mange, og jeg kan garantere dig for, at man absolut ikke bliver ked af, at servere grød med chiafrø til morgenmad. Hverken for sig selv, sin familie, kærester eller veninder. Det er nemlig så godt.

Gode tips til chiagrød:
  • Nødder, bær, frugt, hjemmelavet mysli, kokosflager, mynte mm. er alle ingredienser, som smager godt at toppe sin chiagrød med.
  • Havregryn eller andre gryn og kerner kan tilsættes grøden
  • Chiagrøden kan sagtens bages i ovnen og spises med sirup over som en sundere kage.
  • I stedet for mælk kan man anvende mandelmælk, rismælk eller andet lignende ligesom man også kan bruge skyr eller græsk yoghurt til sin chiagrød. Sidst nævnte giver en chiabudding, som også smager herligt.

 

Del på print

4 kommentarer til “Chiagrød”

  1. Pingback: Mandelgrød - Maria Vestergaard

  2. Pingback: Havregrød med banan - Maria Vestergaard

  3. Pingback: Bagt havregrød med bær og nødder - Maria Vestergaard

  4. Pingback: Quinoagrød med banan - Maria Vestergaard

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering