Rugboller med kærnemælk

Sponsoreret!

Rugboller  Frokostboller

Rugboller der er bløde og luftige, men stadig mættende og sunde, er perfekte til en anderledes madpakke. Bollerne er mindst lige så gode for os og vores maver, som almindeligt rugbrød, men alligevel en smule mere lækre, at sætte tænderne i til frokostmåltidet.

Rugboller med mel fra finax

Som altid har jeg brugt Finax’ lækre kvalitetsmel, der er hundrede procent dansk produceret i mine rugboller. Både rugmel, hvedemel, rugkerner og de fine græskarkerner blev tilført dejen, og disse rugboller er derfor en bombe af fibre og sunde fedtsyrer, som altsammen er med til, at holde os mætte i lang tid. Lige præcis derfor synes jeg også, at rugbollerne arter sig perfekt til frokost og især madpakken, men hvis man ligesom jeg, også godt kan lide, at spise groft brød til morgenmad og eftermiddag, så kan man selvfølgelig også sagtens det. Man kan sågar spise sine rugboller som tilbehør til en let salat.

Læs også gerne: Finax ølandsboller, Bløde hvedeboller, og Bananboller med chokolade

Grove boller  Boller med rugmel

Rugboller – også gode til børn

Min datter er stadig lige lille nok til, at tygge især græskernerne, som vi sammen pyntede rugbollerne med, men rugkernerne der er tilført selve dejen, kan sagtens gå. De bliver nemlig ret bløde, når de bliver bagt i ovnen. Derfor undlod vi, at pynte nogle af de smagfulde rugboller med græskarkerner, så hun også kunne spise med. En stor portion endte i fryseren, og så har hun hver eftermiddag i utrolig lang tid, kunnet nyde en rugbolle med smør, og sommetider pålægschokolade, når hendes mormor var på besøg, og forkælede hende.

Rugboller - gode til madpakken
 
Forfatter:
 
Ingredienser
Til ca. 12 personer:
Fremgangsmåde
  1. Lun kærnemælken til den er fingervarm og opløs gæren heri
  2. Tilsæt salt og mørk sirup og rør godt rundt
  3. Kom hvedemel og rugkerner i kærnemælken og rør til det bliver en ensformig grød
  4. Tilsæt rugmel lidt ad gangen og ælt dejen igennem. Dejen skal være en smule klistret
  5. Lad dejen hæve lunt og tildækket i ca. 60min
  6. Form bollerne og placer dem på en bageplade beklædt med bagepapir
  7. Pensl bollerne med kærnemælk og drys med græskarkerner eller andre frø og kerner
  8. Lad rugbollerne hæve lunt og tildækket i ca. 30min
  9. Bag dem i en forvarmet ovn, 190graders varmluft i ca. 15min