Jordbær smoothie  Jordbærsmoothie
Jordbær smoothie med friske bær om sommeren eller frosne om vinteren er begge to slags bærsmoothies som jeg nyder virkelig ofte. Se hvordan jeg laver den smukke jordbærsmoothie i min youtube-video. Hvor i også meget gerne må subcribe/abonnere hvis i har lyst til, at se flere små videoer fra min side.

Jordbær smoothie som smoothiebowl

Den efterhånden ret kendte og instagrammede smoothiebowl, er jeg også ret glad for at lave og ikke mindst servere for mig selv og min familie. Det er en fantastisk måde, at få tilført lidt ekstra gryn, mysli eller hjemmelavet granola samt friske bær til sin morgenmad. Princippet er egentlig fuldstændig det samme. Den eneste forskel er blot, at hvis den friske jordbær smoothie skal serveres som drikkelse, så skal den være en anelse tyndere, end hvis den skal serveres som en smoothiebowl.

Inspiration til sunde drikke: Spinatsmoothie med ingefærOpskrift på ingefærshots og Gulerods juice

En hjemmelavet smoothie som denne jordbærsmoothie med banan er også en rigtig god måde, at få tømt ud i sin både frugtskål. Sådan en overmoden banan der næsten ikke kan hænge sammen længere, er perfekt i en jordbær smoothie, og gør den blot ekstra sød og cremet.

Smoothie med jordbær  Smoothie

Opskrift på hjemmelavet jordbær smoothie

I min youtube-video som jeg også linker til længere oppe, viser jeg hele den nemme fremgangsmåde og hvordan man meget hurtigt og fint kan toppe sin jordbær smoothie med både yoghurt, chiafrø, mysli og græsk yoghurt. Videoen har jeg oprindeligt lavet for Matas, og af den grund er der også tilsat flydende fiskeolier i smoothien på videoen. Dette er blot et tip til gravide, ammende eller andre kvinder (og mænd), der ønsker at få tilført flere fler-umættede fedtsyrer til sin morgenmad. Noget der jo er utrolig sundt og nærende for os alle.

I opskriften nedenfor på jordbær smoothie har jeg dog ikke nævnt de flerumættede fedtsyrer, men blot vist fremgangsmåden til en hel normal hjemmelavet. Og den er hamrende god, kan jeg godt fortælle jer!

Jordbær smoothie med banan
 
Forfatter:
 
Ingredienser
Ingredienser til to store glas smoothie:
  • 1 moden banan
  • 150g jordbær (friske eller frosne)
  • en håndfuld isterninger
  • 1-2 spsk. Skyr eller græsk yoghurt
  • 2 tsk. Flydende flerumættede fedtsyrer
  • Toppes med frisk frugt, mysli og chiafrø
Fremgangsmåde
  1. Blend banan, jordbær, isterninger og skyr sammen i en blender til konsistensen er flydende.
  2. En smoothiebowl skal være en smule tykkere end en almindelig drikkesmoothie, da den skal kunne holde på en smule topping.
  3. Top med frisk frugt, mysli, nødder og (eller) chiafrø