Preben Vestergaard Hansen, lektor i human ernæring, vil være fast skribent på denne blog inden for ernæring og sundhed. Preben Vestergaard har fornyligt deltaget i “madmagasinet” på DR 1 omhandlende antiinflammatorisk kost, og vil derfor begynde sin føljeton her på bloggen, med netop at gøre os klogere på dette emne. Hvad er antiinflammatorisk kost? Hvad skal vi spise? Og hvordan gør det os sundere?

Antiinflammatorisk kost  Antiinflammatorisk mad

Antiinflammatorisk kost

Når man snakker om inflammation, så hentyder man til kroppens egen reaktion på en skade eller indtrængen af mikroorganismer i kroppen. Det kan altså være alt fra en lungebetændelse til et snitsår i huden, og har derfor en stor betydning i den medicinske verden. Ordet inflammation bliver dog ikke længere kun brugt på hospitalerne. For også inden for kostens verden har det fået sin plads. Antiinflammatorisk kost er lige nu ernæringens store modetrend og netop i år er der flere forlag, som har udgivet bøger omkring lige præcis dette emne.

Men hvordan spiser man antiinflammatorisk, og hvordan virker det?

Antiinflammatorisk kost kan påvirke inflammationen, så man fx hæmmer udviklingen af mave-tarmproblemer, diabetes og hjerte- og karsygdomme. De næringsstoffer som menes at kunne hæmme inflammationen i kroppen er bl.a. de langkædede fedtsyrer fra fisk, fibre fra fuldkornsprodukter, olier fra fx avocado, raps og olivenolie, mælkesyrebakterier fra fx A38, og de stoffer man kalder for plantephfenoler og antioxidanter fra frugt og grønt samt krydderier.

Hvis du synes, det lyder bekendt, så er det højst sandsynligt fordi, at ovenstående fødevarer netop indgår i en varieret og alsidig kost som fødevarestyrelsen anbefaler. Du behøver derfor ikke investere i dyre koge- og ernæringsbøger, men blot sørge for at spise sundt og varieret med din sunde fornuft. For en god ordens skyld, har jeg dog ridset en stor håndfuld fødevarer ned, som virker antiinflammatorisk, og som dermed vil hæmme inflammationen i kroppen:

Avocado  Grøntsager

Antiinflammatoriske fødevarer

  • Kål, rodfrugter-og frugt
  • Avocado, oliven, olivenolie og rapsolie
  • Hvidløg og almindelig løg
  • Laks og andre fede fisk
  • Fuldkorn som rugbrød, grahamsbrød og havregryn
  • Linser og tørrede bønner
  • Nødder,ingefær og kurkemeje
  • Magre surmælkeprodukter som fx A38 eller Cultura
  • Krydderier
  • God chokolade med et højt indhold af cacao
  • Drik the


Der er virkelig gået mode i disse medicinske kogebøger, som jeg plejer at kalde dem. Nu er det ikke længere nok at vide, at en tomat er sund at spise, nu skal vi også vide hvordan indholdsstofferne i tomaten virker i kroppen. Maden er ikke bare en biologisk nødvendighed længere. Mad er blevet medicin. Og det synes jeg er en uheldig udvikling. For man skal ikke spise sundt for at tro at man kan blive helbredt på 3 uger, som mange af netop disse bøger lover. Man skal spise sundt og nyde sin mad, fordi man i et livslangt perspektiv (sammen med en aktiv livsstil) vil skubbe sit helbred i en mere positiv udvikling. En udvikling som kan medvirke til, at du lægger år til livet og liv til årene. Med andre ord, vil du leve længere og med et sundere helbred. 

Lad mig derfor slå fast. Hvis man spiser en almindelig sund og varieret kost, så får man dækket sit behov for næringsstoffer, og samtidig med at man i øvrigt lever et sundt og aktivt liv, kan man forebygge visse af de sygdomme, som man kalder for velfærdssygdomme.

Om Preben Vestergaard Hansen

Mit navn er Preben Vestergaard Hansen. Jeg har arbejdet og undervist om Ernæring og Sundhed gennem 28 år. Jeg er uddannet kandidat i Human Ernæring og underviser på Professionshøjskolen Metropol. Her uddanner vi bla. Professionsbachelorer i Ernæring og Sundhed samt autoriserede kliniske diætister. Jeg arbejder en del med pressearbejde, og er ofte citeret i aviser og tidsskrifter. Derudover medvirker jeg i radio og TV.

Min mission er, at maden ikke må gøres til medicin eller ”religionsdyrkelse”. Maden skal vælges og spises med sund fornuft, omtanke og nydelse. Det kommer man længst og sundest med!